mandag 7. januar 2013

Besøk av feieren

Jeg skulle ønske at huset mitt alltid var presentabel, men realiteten er at det er det ikke. Noen tidspunkter er verre enn andre, og mandag morgen er nok det verst tenkelige tidspunktet å få uventet besøk. I dag var det en hektisk morgen. jeg kjørte et barn til seminar, en bibelstudiegruppe som begynner klokken syv. På veien tok jeg ut penger til å fylle på alles busskort og så fikk jeg alle skolebarna ut døra til bussen i tide. Først da kunne jeg selv spise frokost sammen med minstejenta.
Der satt vi da, i en stue der de som forlot den sist ikke hadde ryddet stolene på plass foran TVen og med et matbord som bar preg av hastverk da det plutselig ringte på døren litt over 8 om morgenen. Min første tanke var at bussen ikke hadde kommet, men der ute stod feieren. han påstod han hadde lagt en lapp i døren om at han skulle komme, men den har i alle fall ikke jeg sett, og selv om det ikke syntes i dag gjorde jeg rent gangen nøye på fredag.
Jeg måtte jo bare slippe ham inn. Han skulle ha brannsikkerhetsinpeksjon. Skalman først ha uventet besøk i et rotete hus så skal det være av en så hyggelig feier som vi har her i området. han var så blid og hyggelig så og kom med anbefalinger om fler røykvarslere og om å ha brannøvelse.
Så det hadde vi i dag. Vi lot som om brannen begynte på et soverom oppe og at trappen ikke var overtent. Å klatre ut vinduet og la en voksen hoppe ned for å sette opp stigen får vente til jeg har mannen min hjemme, selv om noen av barna syntes vi skulle prøve det. Vi snakket om å krype langs gulvet hvis det var røyk, om å hjelpe småsøsken ut av sengen og om å samles på et avtalt sted ute, og så øvde vi på det.
Hvis noen vet mye om hvilke røykvarslere man bør ha tar jeg imot tips med takk.
Ekstra inspirasjon til å rydde huset fikk jeg også. I dag ble julen ryddet ut akkurat som jeg hadde planlagt.

3 kommentarer:

  1. Vårt siste feierbesøk var også veldig opplysende og lærerikt. Fint at de tar tid til å gi gode tips og råd nå. Jeg lærte i hvert fall noe forrige gang han kom til oss.

    SvarSlett
  2. Mandag morgen er et dårlig tudspunkt for uventet besøk, ja:)
    Smart med brannøvelse, det er på tide vi gjør det igjen også faktisk. Men apropos rot. Hver gang jeg ringer på hos deg og ser inn kjøkkenvinduet ditt, så er det alltid å ryddig der! Og da tenker jeg at du er jammen flink som har den så ryddig:D

    SvarSlett
  3. Tusen takk for det Linda, men vi var jo ikke ferdige med frokosten engang så ikke engang kjøkenet var ryddig.

    SvarSlett